Мої цікаві уроки

       Урок хімії у 9-му класі
Тема: "Розчини"
Мета: дати поняття про розчини, ознайомити з класифікацією розчинів, визначити роль води як розчинника в природі, розглянути будову молекули води як полярної молекули, розвивати вміння визначати цілі, порівнювати, аналізувати.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Перебіг уроку.
 1. Емоційна готовність.
Добрий день, шановні діти! Я рада зустрічі з вами і сподіваюся, що вона буде цікавою. Ви здорові і веселі, і це головне. Прошу сісти зручно, розслабитися, закрити очі й повторювати за мною «Вітання сонцю».
 (На фоні тихої, спокійної музики вчитель промовляє слова «Вітання сонцю», а учні повторюють.) Музика
Вітаю тебе й уклоняюся тобі, Сонечко, другу всіх і всього на Землі!
Я з повагою приймаю твій дар життя мені й усьому живому!
Дякую тобі за стійкий ритм життя на Землі, за силу, енергію і сяйво, які даєш мені та моїм друзям !
Я пишаюся твоєю могутністю і силою, які дозволяють переборювати всі мої слабкості!
Завдяки тобі моя увага прекрасна і  сприяє розвитку моєї творчої свідомості!
Мої досконалі пам'ять і уявлення закріплюються в моїй творчій свідомості.
Моя моральність і культура збагачуються щодня!
Отже, ми з вами  налагоджені на творчу хвилю. Ми можемо починати урок.
   На екрані демонструються фотографії різних розчинів. Слайд 1,2.
Учитель запитує учнів:
1.Що поєднує ці фотографії?
Учні висловлюють свої думки, після чого учитель  демонструє  слайди № 3,4.
Отже, як ви вже здогадалися тема нашого уроку «Розчини».  Слайд 5.
ІІ. Цілепокладання , мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Які цілі ви перед собою поставите ? (Учні занотовують цілі до робочого зошита, озвучують по бажанню)
Висновок: отже сьогодні ми з вами розглянемо: (Слайд 6)
1)                    Поширення розчинів у природі.
2)                    Класифікацію розчинів.
3)                    Склад розчину.
4)                    Відношення речовин до води.
5)                    Розглянемо будову молекули води.
Розчини є найпоширенішими й найважливими системами, які трапляються в природі.
  ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Щоб оцінити поширення розчинів у природі й життєдіяльності людини, розглянемо схему класифікації розчинів за агрегатним станом і розмірами частинок.  Слайд 7.
 При розчиненні речовин відбувається їхнє подрібнення та розсіювання в об’ємі розчину. Усі розчини  інакше називають дисперсними системами.
Дисперсною називають систему, в якій одна або декілька речовин подрібнені і розподілені в іншій речовині. Зазвичай розчини, з якими ми маємо справу, є істинними, тому для зручності їх називають просто розчинами. У таких розчинах речовини подрібнені до окремих молекул, тому вони  завжди прозорі й стійкі в часі. Основною ознакою істинних розчинів є однорідність (гомогенні системи).
           Розчин може бути забарвленим, як у випадку мідного купоросу, або безбарвним, як розчин кухонної солі або цукру, але при цьому він завжди прозорий і в закритій посудині може зберігатися як завгодно довго, якщо розчинена речовина не вступає з водою в хімічну реакцію й не розкладається.
           Гетерогенна система  (від греч.(грецький) heterogenes — різнорідний), неоднорідна фізико-хімічна система, що складається з різних по фізичних властивостях або хімічному складі частин (різних фаз ). Одна фаза Р. с. відокремлена від суміжної з нею фази фізичною поверхнею розділу, на якій стрибком змінюється одне або декілька властивостей системи (склад, щільність, параметри кристалічної решітки, електричне або магнітне поле і т.д.).
Про різні типи сумішей ми довідаємося з наступних слайдів. Вчитель демонструє слайди   8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15.

Розглянемо компоненти розчину. Слайд  16,17.
У тому випадку, якщо одним із компонентів є вода, то саме вона й буде розчинником. Слайд 18.
Вода – найпоширеніший розчинник серед усіх існуючих у природі. Можна впевнено стверджувати,що вода є універсальним розчинником. Це не означає,що вона може розчиняти всі існуючі речовини,але серед усіх відомих розчинників вона розчиняє найбільшу кількість речовин.       
За реакцією з водою всі речовини поділяють на три групи. Слайд 19.
·         Розчинні;
·         Малорозчинні;
·         Практично нерозчинні;
Така особливість води як розчинника обумовлюється будовою молекули води та внутрішньою будовою рідкої води.
Розглянемо будову молекули води. Слайд 20.
Молекула води полярна – диполь. Між молекулами води виникає взаємне притягання за температури менш ніж 100°С. Такий зв'язок називають водневим. Такий зв’язок  можливий між молекулами води й молекулами полярних розчинених речовин. Така особливість молекул води – одна з причин її розчинної сили.
Не всі речовини однаково розчиняються  у воді. Кількісно здатність розчинятися у воді визначається фізичною величиною – розчинністю. Слайд 20.
Насичений розчин. Слайд 22.
Ненасичений розчин. Слайд 23.
Систематизація знань. Слайд24.

 IV. Рефлексія.
•        Що сьогодні на уроці я запам’ятав?
•        Що мене здивувало?
V. Домашнє завдання. Слайд 25.

Урок хімії у 7-му класі
Тема уроку.  Закон збереження маси речовини.
                        Хімічні рівняння.
Мета  уроку.
1. Освітня.
            Пояснити закон збереження маси речовини як один з основних 
            законів;  показати роль учених -хіміків А. Лавуазьє, М. В. Ломоносова   
             у  відкритті цього закону, пояснити значення закону збереження маси   
             речовини в  хімії як однієї з форм наукових знань про природу;
   повторити і розширити знання про хімічні реакції; сформувати поняття про     
   хімічне рівняння як умовне зображення хімічної реакції; пояснити правила   
   складання хімічних реакцій;
             сформувати вміння і навички складання рівнянь хімічних реакцій,   
             розстановки коефіцієнтів на підставі закону збереження маси
             речовини, читання хімічних рівнянь.
2. Розвиваюча. Удосконалювати увагу, вміння спостерігати та порівнювати, робити  
             висновки, висловлювати припущення, аналізувати; розвивати пам'ять,
             хімічне та математичне мислення.
3. Виховна. Виховувати допитливість, кмітливість, толерантність, дружелюбність.
 
    Тип  уроку:   вивчення нового матеріалу.
                                                                 Епіграф уроку.                                             
                                                                 Доводи, до яких людина
                                                                 додумалась сама, зазвичай переконують
                                                                  її більше, ніж ті, які
                                                                  прийшли в голову іншим ».
Емоційна готовність.
Добрий день, шановні діти!
Я рада зустрічі з вами і сподіваюся, що вона буде цікавою. Для того щоб вона була цікавою, щоб був у нас гарний настрій я підготувала для вас формулу уроку (слайд 2)
«Формула уроку»
- Розшифруйте записану формулу уроку:
У - увага,
О – організованість,
В – взаємодопомога,
П - праця ,
З – знання

Що ж криється за цими літерами?
Не здогадались? Тоді послухайте: Якщо до уваги додати організованість, помножити їх на взаємодопомогу протягом 45 хвилин та додати працю, працю, а ми повині наполегливо працювати. Що ж ми отримаємо?
Для чого діти ходять до школи? Що вони отримують на уроках?
Правильно ви прийшли за знаннями! Користуймося цією формулою, щоб успішно працювати на уроці .
Розпочинаемо наш урок.
Мотивація.
В природі все зазнає змін. Будь які зміни називаються явищами.
А які явища вивчає хімія? (слайд 3)
 Питання: До якого явища відноситься горіння дров?( хімічне)
       А що відбувається з речовинами під час хімічних реакцій?
       Чи змінюються маси речовин у хімічних реакціях?  ( Слайд 4 ) (Відповіді дітей)
       А чи правильно ми відповідаємо на ці питання?  Будемо дізнаватися під час уроку.
Тема нашого уроку «Закон збереження маси речовини.  Хімічні рівняння» (Слайд 5)
Цілепокладання.
Які ми поставимо цілі, щоб досягти мети нашого уроку?
Я намагалася врахувати ваші цілі, давайте переглянемо (слайд 6 )
Ø Познайомитися з історією відкриття закону збереження  маси речовин.
Ø Вивчити закон збереження маси речовин.
Ø Дізнатися суть хімічної реакції .
Ø Навчитися складати хімічні рівняння.
Ø З'ясувати  значення закону збереження маси речовини.
Вивчення нового матеріалу.
Розпочинаємо наш урок з історичної довідки (слайд 7.  Закон збереження маси речовини. Закон Ломоносова-Лавуазьє)
А можливо хтось з вас знає чому він так називається?
Тому що ці люди мають відношення до відкриття цього закону.(слайд 5) Вони вдосконалили висловлювання Бойля. Всі трн вчених проводили аналогічні досліди (прожарювали метали у запаяних скляних посудинах - ретортах, але результати Бойля відрізнялися від результатів Ломоносова і Лавуазьє, бо він нагрівав метал відкривши реторту і в цьому була його помилка) Чи  можна  експериментально  перевірити  цей  закон?(відео)
Діти, що ви помітили переглядаючи відео?
Чому так відбувається? Робота з підручником ( А. А Лашевська стор. 118)
Який можна зробити висновок? (Слайд 8 ) 
Піл час хімічних реакцій атоми зберігаються. Відбувається лише їх перегрупування. Тобто суть хімічної реакції полягає в перегрупуванні атомів.
Сучасна формуліровка закону : загальна маса речовин, які вступили в хімічну реакцію, дорівнює загальній масі речовин. які утворилися внаслідок реакції.
Якщо говорити про хімічну мову (слайд 10) то:
Літери – Хімічні елементи;
Слова – Хімічні формули;
Речення – ? (Рівняння реакцій)
Хімічні рівняння – це умовний запис хімічної реакції  за допомогою хімічних формул, математичних знаків та коефіцієнтів. (Слайд 11)
Діти давайте пригадаємо що таке коефіцієнт?
А в хімічних рівняннях коефіцієнти показують:
Коєфіцієнти в хімічних рівняннях показують найпростіші співвідношення між кількостями структурних частинок реагентів і продуктів реакцій
Чи є закон збереження маси речовин основою для складання рівнянь хімічних реакцій?
( Слайд 12).  Щоб дати відповідь на це питання ми працюємо з підручником (стор 125.126). Здійснюємо аналіз складання хімічних рівнянь. (Робота в парах.)
    Відповідь на проблемне питання.
    На основі закону збереження маси, тобто збереження атомів елементів під час перебігу хімічних реакцій, складаються рівняння хімічних реакцій або хімічні рівняння. Підбирання коефіцієнтів у рівняннях хімічної реакції  ґрунтується на тому що число атомів елементів не змінюється під час перебігу хімічної реакції. Отже, сума атомів кожного елемента  до реакції дорівнює сумі атомів елементів після реакції.
Тренувальні вправи. (слайди 13 - 18)
Перетворити схеми на хімічні рівняння. (слайд 13)
Ферум + Сірка → Ферум(ІІ) сульфід.
Виконуючи це завдання ми практично пересвідчились, що закон збереження маси речовини є підставою для складання хімічних рівнянь.
     Давайте повернемося до наших цілей. Чи всіх  поставлених цілей ми досягли ? (слайд 19).( Можлива відповідь учнів. Значення закону ще не розібрали)
Закон збереження маси речовини має велике значення:
1.     Його відкриття сприяло дальшому розвитку хімії як науки.
2.     Спираючись на цей закон, можна складати хімічні рівняння і робити розрахунки. (Розв’язувати хімічні задачі, навіть виробничого характеру)
3.     Для організації хімічних виробництв, для успішної роботи яких потрібно точно враховувати масу сировини, що надходить на завод, маси кінцевого і побічних продуктів.
Знання цього закону знадобляться вам для подальшого вивчення хімії,бо цей закон є основним  законом природи, основа основ і вміючи складати рівняння хімічних реакцій і розв’язувати задачі ви будете  успішно вивчати хімію.  А тим учням,  хто обере майбутню професію, пов’язану з цією  наукою – для успішного складання ЗНО та в подальшій діяльності за фахом.
А тепер давайте пригадаємо наші проблемні питання. ( Слайд 20)
1)    Під час перебігу хімічних реакцій відбувається перетворення одних речовин на інші.
2)    Маса реагентів = масі продуктів реакції.
Протягом уроку ви були уважними, організованими, активно допомагали один одному (слайд 2). Давайте перевіримо які ж ми отримали знання виконуючи вправу «Так – Ні» (слайд 21).
Рефлексія. (Слайд 22)
Закінчити речення.
Я знаю…
Я вмію…
Я навчився…
Домашнє завдання. (Слайд 23)
Опрацювати  
§ 15,16            
№5, 6 стор. 128 (на вибір)

2 коментарі:

  1. Людмила Анатолиивна у вас так багато цикавих информаций. Буду чаще заходити.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Вова! Буду і далі намагатися робити свій блог ще цікавішим.

      Видалити